Värmerekord och kursen "Fria hundar"
Värmen
Temperaturen slår över 30 grader och i förrgår var det 37 grader på verandan. Jag och hundarna tar det lugn och rör oss inte i onödan. Jag trodde att jag gått ut i tid härom dagen men trots att vi gick ut vid 7-tiden på morgonen så blev det för varmt för Baggis. Nu håller vi oss i skuggan och är stilla. Mina bästa tips för att hantera värmen är: fri tillgång till färskt vatten, så klart. Inga aktiviteter under dagtid när solen är uppe. När TippTapp var med på stan så hade hon kylväst på sig och fick kyla av tassarna i stadens fontäner. Vattenflaskan var också med såklart. Jag läste någonstans att det är bra att raka halsarna på hundarna så det har jag gjort, samt runt trampdynorna och mjuka magen. När de får man så blandar jag i vatten i köttet för att försäkra mig om att de får i sig lite extra vatten. Baggis, min senior på nio år, är mer värmekänslig än tikarna och honom trimmade jag ner lite extra igår. Nu har han bara lite lustiga lurviga öron kvar. Jag kan inte förmå mig att klippa öronen när de blir så väldigt mycket snyggare som plockade.

Relation
TippTapp var med på stan igår och oj vilken skillnad det är på hund, nu jämfört med i höstas. Hon går inte alls igång på andra hundar på samma sätt som tidigare och hon är min absolut lydigaste och roligaste hund att arbeta med. Förstå mig rätt, jag älskar alla mina hundar men när man jobbat upp en kontakt med en hund, en relation, så är det speciellt och väldigt givande. I skrivande stund kunde jag avbryta en "utryckning" på tomten. Alla tre, med Tapper i täten gjorde en U-sväng och kom tillbaka. Målet är att få en så bra kontakt att jag kan göra det i alla situationer. Jag har läst massor av hundböcker och sett mängder med filmer, men kanske är kärnan det som min vän och kollega på jobbet sa en gång: mina hundar tycker att jag är det roligaste som finns. Leker du med dina hundar Sara. Jag har som pliktskyldigast kört en del kamp med Baggis och det har han såklart gillat men så många handra lekar har jag inte gjort. Lite roligare har jag blivit och Kong-leksakerna har absolut underlättat. De stora tennisbollarna med pip i är toppen och den avlånga käglan med snöre i sidan är också kul. Faktum är att vi har roligt ihop och de tycker absolut att jag är en roligare matte än tidigare. Om man är rolig och, som Emilia, en annan hundkompis brukar säga, en resurs för sin hund, så kommer nog en del annat på köpet. Jag är väldigt långt ifrån målet, men vi är absolut på rätt väg. Om ett par veckor ska jag och TippTapp gå kursen Fria hundar(klicka på länken). Den kostade guld, men om den bidrar till att jag kommer att kunna ha min hund lös s¨å är den värd pengarna. Jag återkommer om kursen när vi gått den.
